Paweł Szkopek wraca do motocyklowych mistrzostw świata World Supersport. Już w sobotę Polak wystartuje w zawodach elity na torze Aragon w hiszpańskim Alcaniz. - Już obecność tutaj jest ogromnym sukcesem - przyznaje zawodnik. Sobotni i niedzielny wyścig pokaże Eurosport 2.
Doświadczony i bardzo utytułowany Polak, pierwszy, który startował w motocyklowych mistrzostwach świata i jedyny, który w nich punktował, ma za sobą wymagający okres przygotowawczy. W sierpniu ubiegłego roku złamał kość udową i musiał przejść aż dwie operacje. Rehabilitacja zajęła siedem miesięcy, po których wrócił do pracy ze zdwojoną siłą. - Szkoda tylko, że z powodu ograniczeń wprowadzonych ze względu na pandemię koronawirusa, dość późno zaczęliśmy jazdy testowe. Było ich zdecydowanie za mało, a ja nie byłem jeszcze w pełni sprawny po kontuzjach - opowiada Szkopek.
W krótkim okresie i tak udało mu się poczynić duże postępy. - Cieszy mnie, że z nowym zespołem rozumiemy się coraz lepiej. Znaleźliśmy kierunek prac nad motocyklem, a podczas ostatnich testów znacznie przyspieszyłem. Sądzę, że wiemy co zrobić, by było jeszcze lepiej - mówi z optymizmem Szkopek jeżdżący w barwach Yamaha MS Racing.
Po długiej przerwie Szkopek w tym roku zamierza wystartować w każdym wyścigu. Ma jednak świadomość, że to będzie trudny sezon. - Po prostu zamierzam jechać jak najdokładniej, popełnić jak najmniej błędów, zbierać doświadczenie i dobrze się bawić. Nie wszystko zależy ode mnie i zespołu, ale najważniejsze, żeby samemu wykonać jak najlepszą robotę. Jeśli wszystko się pomyślnie ułoży, to ciężka praca da dobry rezultat - podkreśla polski motocyklista.

- Nie nastawiam się na konkretny wynik. W każdym wyścigu będę chciał jechać jak najlepiej, a na końcu okaże się na jaką pozycję to wystarczy. Jestem realistą i wiem, że blisko półtoraroczna przerwa w intensywnym jeżdżeniu na motocyklu, wymaga cierpliwości, pokory i czasu, żeby móc myśleć o bardzo dobrych wynikach - tłumaczy jeden z najbardziej utytułowanych polskich motocyklistów.
O miejsca w czołówce będzie tym trudniej, że rywalizacja w motocyklowych mistrzostwach świata jest na wyjątkowo wysokim poziomie. Wśród faworytów do zwycięstwa w klasyfikacji generalnej są z pewnością Philipp Öttl, Jules Cluzel, Federico Caricasulo, Dominique Aegerter, Niki Tuuli czy były mistrz świata Randy Krummenacher. - Realnie patrząc, w połowie sezonu chciałbym zacząć punktować, czyli być w pierwszej piętnastce najlepszych kierowców na świecie. Stawka jest bardzo wyrównana - mówi Szkopek.
Sezon 2021 rozpocznie się na wymagającym torze Aragon we wschodniej części Hiszpanii. - Po przedsezonowych testach wiemy, że kluczem w naszym przypadku będzie strategia hamowania silnikiem, która ułatwia zatrzymanie motocykla i skręcanie. Ważne będzie również znalezienie dobrego balansu pojazdu, który pozwoli dobrze przyspieszać i mocno skręcać, do czego potrzebne jest wprowadzenie go w lekki poślizg. Tylne koło nie powinno zbyt mocno przylegać do toru. Hamowanie silnikiem doprowadza tylną oponę do granicy przyczepności i wtedy łatwiej jest skręcić przodem. Jest to o tyle ważne, że nie możemy doprowadzić do pełnego uślizgu, ale to właśnie ta cienka granica między pełnym poślizgiem, a całkowitym panowaniem nad maszyną. To wyjątkowo cienka linia, dlatego tak trudno znaleźć ten moment i właściwie ustawić hamowanie silnika - opowiada Szkopek. Charakterystyczne dla toru Aragon są również duże otwarte przestrzenie i silny wiatr. - Prawa natury utrudniają tutaj precyzyjne wchodzenie w bardzo szybkie i długie zakręty - podkreśla Polak, który jest jednym z bardziej doświadczonych zawodników w stawce, co może mu pomóc w tych nietypowych warunkach.

45-letni Paweł Szkopek jest 12-krotnym motocyklowym mistrzem Polski, mistrzem Europy oraz pierwszym Polakiem, który wystartował w motocyklowych mistrzostwach świata. Czterokrotnie punktował również w prestiżowym World Superbike. Teraz wraca do ścigania w motocyklowych mistrzostwach świata, których sezon rozpocznie się 22 i 23 maja wyścigami na torze Aragon. Tydzień później zawodnicy wystartują w Portugalii, a sezon zakończy się 14 listopada w Indonezji.
Rozkład jazdy:
Piątek, 21.05
- Godz. 11:25 - pierwszy wolny trening
- Godz. 16:00 - drugi wolny trening
Sobota, 22.05
- Godz. 10:25 - kwalifikacje Superpole
- Godz. 15:15 - Wyścig 1 (transmisja w Eurosport 2)
Niedziela, 23.05
- Godz. 12:30 - Wyścig 2 (retransmisja w Eurosport 2)